Omvendt auktion

Hvem bestemmer prisen?

Hvor står det egentlig skrevet, at en vare skal koste det der står på prisskiltet? Butikkerne tjener mange penge på, at kunderne ikke bryder sig om at forhandle om prisen. Det kan du nu få hjælp til på nettet.

Vi kender det alle sammen. Den der følelse af, at man måske nok kunne have fået en bedre pris, hvis man havde presset sælgeren lidt mere. Alt for mange kunder accepterer prisen på prisskiltet, i stedet for at se den som et oplæg til forhandling. I Skandinavien har vi ikke samme tradition for at forhandle priser, som de for eksempel har i mange sydeuropæiske og arabiske lande. Vores sindelag er ikke til det, og butikkerne ved det godt. Faktisk tjener de rigtig mange penge, på at kunderne synes det er ubekvemt at bede om rabat.

Der er hjælp at hente

Redningen findes, som altid, på nettet. Bestemt.dk har introduceret et koncept de kalder ”omvendt auktion”. På websitet finder man det produkt man leder efter, inden for forskellige designkategorier som møbler, smykker, B&O med mere. Her er det præsenteret med relevant produktdata og den vejledende udsalgspris. I stedet for at lægge i kurven, som ved normal webhandel, opretter kunden et bud, med den pris man ønsker at betale. Handlen er vendt på hovedet, og nu er det kunden der har førertrøjen på. Det bud kunden opretter, sendes ud til forskellige leverandører. Leverandøren kan enten acceptere kundens pris, eller sende et modbud som starter en forhandling om prisen. En meget stor fordel ved Bestemt.dk, er at forhandlingen kan foretages fra de trygge rammer derhjemme, i stedet for på udebane hos sælgeren. Efter overstået forhandling, sendes varen til kunden.

Hvorfor er der behov for omvendt auktion?

Vi har spurgt Jesper Emborg, der er manden bag Bestemt.dk ”Der er en uskreven regel, mellem mange producenter og de butikker der sælger deres produkter. Hvis produkterne aldrig er på udsalg, så holdes prisen højt og alle tjener penge. Det vil sige alle undtagen kunden”. Han fortsætter ”jeg har arbejdet mange år med salg, og ved udmærket at der er penge at spare. Men jeg bryde mig ikke selv om at forhandle om prisen. Ved at gøre forhandlingen mulig på nettet, giver vi kunden magten tilbage. Nu kan man i ro og mag finde den rigtige pris, uden at skulle stå ansigt til ansigt med sælgeren i butikken”.

Vi har forsøgt at få flere butikker i tale omkring det nye koncept, men de vil ikke udtale sig. Jesper Emborg forklarer ”Det undrer mig ikke. Mange producenter truer butikkerne. Hvis de sælger design- og mærkevarer med rabat, mister de retten til at være forhandler. Når butikkerne er truet på deres levebrød, så makker de ret. Det er faktisk derfor forhandlere til Bestemt.dk er anonyme. Det sikrer forhandlerne og det sikrer kunderne den bedst mulige handel”

 

Hvad siger lovgivningen

Reglerne på området er klare og tydelige – producenterne må ikke diktere den vejledende udsalgspris. Det skal altid være tilladt for butikkerne, at sælge alle produkter til den pris de selv bestemmer. Konkurrencemyndighederne har fokus på problemet, og der er da også uddelt bøder. Blandt andet til Møbelvirksomheden Erik Jørgensen.

Som altid finder markedet sin egen løsning, og med det nye tiltag kan kunderne alligevel få den rabat de bør have. Endda uden at forlade sofaen.